Wielu znajomych pyta mnie jak tworzyć i rozbudowywać zaplecze stron do pozycjonowania. Wiele tego typu pytań napotkałem także w internecie, postanowiłem więc przedstawić owe zagadnienie. Liczę, że niniejszy poradnik, stanie się także zachętą do dyskusji, na temat budowy wartościowego zaplecza. Zachęcam do wyrażania swoich wątpliwości, sugestii i innych pomysłów w komentarzach. A teraz zaczynajmy…
Co to jest zaplecze stron?
Zaplecze stron – to strony WWW znajdujące się pod stałą kontrolą jednej osoby, a także inne strony, na których wygląd, treść i zamieszczane w nich linki ma wpływ ta osoba. W niektórych opracowaniach można spotkać się z próbą zakwalifikowania cudzych katalogów czy stron presell pages jako zaplecza. – Nie jest to podejście właściwe – twierdzi właściciel agencji Anhor – gdyż w przypadku tych stron nie ma pełnej kontroli nad nimi. Domena może zostać nieprzedłużona, pod domeną postawiony inny serwis w miejsce dotychczasowego co wiąże się z utratą linków.
Istotne cechy zaplecza stron
Jak wszystko, tak i zaplecze stron powinno się charakteryzować cechami, które wpływają na jego siłę i pomoc w pozycjonowaniu. W zależności od przeznaczenia zaplecza można podzielić je na zaplecze główne oraz zaplecze pomocnicze. Zaplecze główne to takie strony, z których linkujemy bezpośrednio do promowanej witryny. Pomocnicze zaplecze stron to takie witryny, które wykorzystać można np. w systemach wymiany linków. Nikt nie zwraca na to uwagi, ale taki podział jest słuszny i bardzo pomocny przy tworzeniu stron zaplecza, jako że umożliwia wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.
Zaplecze główne powinno być tworzone starannie, być przemyślane i stanowić wartość nie tylko dla wyszukiwarek, ale i użytkowników. Do wartościowej strony, z czasem samoistnie będą przybywać linki, co wpłynie na siłę strony z zaplecza, a co za tym idzie jego skuteczność. Przedstawię tutaj najważniejsze cechy zaplecza głównego, które POWINNY być spełnione.
- Poszczególne strony zaplecza powinny być umieszczone pod różnymi domenami oraz na serwerach o różnym adresie IP;
- Zaplecze stron powinno charakteryzować się unikalną, ale i wartościową treścią.
- Zaplecze powinno być powiązane tematycznie z pozycjonowaną stroną, którą promujemy za pomocą stron z tego zaplecza.
Wbrew temu, co powszechnie się mówi, takie zaplecze nie musi składać się z dziesiątek tysięcy podstron. Zdecydowanie lepiej w tym wypadku postawić na jakość niż ilość. Owszem należy dążyć do tego, aby poszczególne strony rozbudowywać, nie powinno się jednak tego robić kosztem wartości strony. Jak tworzyć takie zaplecze?
Serwis informacyjny, czyli strona gdzie publikować można branżowe informacje, różne nowinki i newsy. Na tego typu stronę nadają się wszelkie informacje, które zainteresować mogą Twoich klientów, bądź w przypadku jeśli prowadzisz stronę niekomercyjną, użytkowników i czytelników Twojej strony.
Wartościowe porady, czyli swego rodzaju Poradnik branżowy. Strona na której znajdą się porady, wskazówki i inne praktyczne informacje. Z pewnością prowadząc stronę WWW spotykasz się z różnymi pytaniami, wątpliwościami czy prośbami o pomoc. Tego typu strona ma wyjść na przeciw tym wszystkim osobom, które poszukują odpowiedzi na swoje pytania. Ważne! Czym bardziej wartościowy będzie to poradnik tym więcej linków pozyskasz, w dodatku z powiązanych tematycznie stron. Różnego rodzaju poradniki są często wskazywane na innych stronach WWW, o ile rzeczywiście stanowią wartościową pomoc. Tematów i pytań na taką stronę możesz poszukać na tematycznych forach i grupach dyskusyjnych. Jest wiele takich zagadnień w każdej branży, których rozwiązania często poszukują internauci.
Forum dyskusyjne związane tematycznie z pozycjonowaną stroną WWW. Forum to doskonały sposób, nie tylko na tworzenie zaplecza, ale i budowanie własnej społeczności. Warto więc poświęcić mu więcej uwagi i dużo zainteresowania. Z początku może wydawać Ci się, że prowadzenie forum jest zadaniem żmudnym. Małe zainteresowanie, mała liczba wartościowych wypowiedzi… Rzeczywiście, ale jeśli dołożysz starań i pracy, możesz wypromować takie forum i skupić na nim wiele osób zainteresowanych jego tematyką, w tym hobbystów, znawców w temacie, którzy dalej będą je rozwijać.
Katalog branżowy, dobry katalog w którym internauci odnajdą rzeczywiście dobre strony. Jego rozbudową możesz zająć się sam, ale i liczyć na sugestie internautów. Przywiązać tutaj należy dużą wagę, by prezentowane w nich strony były rzeczywiście użyteczne i przydatne z punktu widzenia użytkownika takiego katalogu. Wymaga wiele pracy, ale z czasem taki katalog, przy dobrej jego promocji i wartości, może stać się często polecany w sieci, jako źródło dobrej i wiarygodnej informacji.
Recenzje książek – tak, tak – nie musisz prowadzić księgarni, aby serwis książkowy był dobrym zapleczem. Oczywiście nie chodzi o recenzowanie wszystkich książek, jak leci, ale… Prowadząc biznes, czy stronę hobbystyczną z pewnością musisz sam zdobywać i poszerzać swoją wiedzę. Z pewnością masz takie książki, publikacje branżowe, które mógłbyś polecić. Zrób to, a inni z pewnością to docenią.
Własny blog czyli miejsce, gdzie będziesz opowiadał o swojej pracy, hobby czy zainteresowaniach. Można na nim przedstawiać własny punkt widzenia, dzielić się własnymi doświadczeniami. Wykorzystać można tutaj wszystko to co prywatnie przychodzi Ci na myśl.
Presell pages – a dokładniej mówiąc tematyczny presell. Wykorzystywane są przez inne osoby do promocji własnych stron i dlatego wiele osób chętnie dodaje do nich własne artykuły. Dzięki temu stworzyć możesz mocną stronę, która doskonale nadaje się na zaplecze.
…i inne pomysłów na tematyczne zaplecze stron można by mnożyć w nieskończoność. W każdej branży można stworzyć różne strony, które będą atrakcyjne dla użytkowników. Warto postawić na takie rozwiązania, gdzie także użytkownicy będą je rozwijać. Z czasem, kiedy stron zaplecza będzie wiele, możesz nie mieć na tyle dużo czasu by rozwijać sam wszystkie strony. Warto pomyśleć o tym już na samym początku. doskonale sprawdzają się w tym zakresie wszelkie serwisy społecznościowe.
Wyżej wspomniałem o zapleczu pomocniczym. Są to takie strony, które posłużyć mogą np. w systemach wymiany linków. Zauważ, że wcale nie muszą to być strony powiązane tematycznie z pozycjonowanym przez Ciebie serwisem. Ważne by dzięki nim pozyskać dużą ilość punktów w systemach wymiany linków. Nie znaczy to jednak, żeby tworzyć bezwartościowe strony. Wykorzystać można katalogi stron, ogólnotematyczne fora dyskusyjne, ogólnotematyczne presell pages oraz wszelkie inne serwisy, które rozwijać będą użytkownicy. Dobrą tematyką dla tego typu stron są tematy kontrowersyjne, jako że większość osób chce wypowiedzieć swoje zdanie na takie tematy. Przy tym nie sposób nie zauważyć, że właśnie na te bardzo kontrowersyjne tematy wywołują się często szerokie dyskusje, które Tobie jako właścicielowi takiej strony przysposobić mogą wiele podstron.
Podsumowując nie trzeba tworzyć spamu, aby tworzyć mocne i rozwijające się zaplecze, trzeba natomiast być kreatywnym i pomysłowym. Często nawet chwilowe, gorące zainteresowanie jakimś tematem można wykorzystać na rozbudowę własnego zaplecza (choćby tego pomocniczego) by zyskać dodatkowe punkty i wykorzystać je na promocję nie tylko własnej strony ale i zaplecza podstawowego.